Det där med barn...

Inga konstiga cravings idag! Så jag är nog inte på smällen och var ju tur det. Hade blivit lite småjobbigt annars...

Då kan man ju, bara som en smidig övergång, börja fundera på det här med att skaffa barn. Jag vill, någongång i framtiden ha barn. Hemskt gärna! MEN frågan man kan ställa sig är VARFÖR vill jag ha barn? Är det för att min omgivning vill att jag ska skaffa barn eller är det för att JAG vill det?

Och svaret blir ju att det är ju omöjligt att veta. När man fattar ett beslut, om det så handlar om att skaffa barn eller bestämma sig för vilka kläder man ska ha på den där festen, så räknar man in sin sociala omgivning i sitt beslut. Vad förväntas av mig? Hur uppfattas jag om jag gör/ser ut så här? Att tänka bort hela sin sociala kontext är nästan omöjligt! För även om man tror att man fattar ett helt självständigt beslut utan någon som helst påverkan från andra så är man påverkad omedvetet av ens sociala kontext och dess strukturer. Det är jag helt övertygad om!

För om jag skulle försöka att känna efter och tänka mig in i en situation helt utan familj och vänner, helt anonym. Ja, då skulle jag nog skaffa barn ändå bara fär att få lite sällskap. ;) 

Så vad blir då slutsatsen? Ja, fan vet! Man kanske inte ska krångla till det så mycket. Men det är en intressant fråga, varför skaffar man barn? Är det den biologiska klockan eller är det sociala strukturer? Det kanske är så att vill man av hela sitt hjärta ha barn så spelar inte det någon som helst jävla roll!

Kommentarer
Postat av: Bea

Själv tror jag lite på både och =)För egen del så gick det ju väldigt fort från att nej inga barn här inte till att, åh jag vill ha barn nu ;)Så lite biologisk klocka där kanske. Men vågar inte säga att det är den absoluta sanningen.

2011-02-01 @ 06:05:04
Postat av: Wifey

För mig var det den biologiska klockan, helt klart. I alla fall när de gällde de två sista. Min kropp och mitt förnuft samarbetar inte alltid, så ibland kan jag få för mig att jag vill fylla hela huset med ungar..haha..

2011-02-01 @ 08:03:25
URL: http://rosellabeauty.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0