Favoritord.

Satt och googlade runt lite i min väntan på att The Pacific ska börja. Och så hitta jag det här roliga sidan: http://www.braord.se/ En mycket bra sida om man, som jag, är förtjust i gamla ord och uttryck. Här kommer några favoriter, för mig både gamla och nya. =) 

Aker - bitter

Debacle(uttalas debackel) - motgång, misslyckande.

Drasut - lång och lat person

Erbarmlig - usel

Ilahullen - girig, tar sista mumsmumsen ur lådan (Gillar nog själva förklaringen bäst. :D)

Invektiv - förolämpande ord

Kolifej - fest, kalas

Skuffelse - besvikelse (Mitt favoritord för tillfället. :D)


Så nu kan ni utöka era vokabulär med lite sköna ord. Appropå ord så fick jag till en bra felsägelse här om dagen, nämligen "berval misshandel" skulle självklart vara verbal misshandel. Tur att ingen hörde...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0