Lilith

Dagens inlägg tillägnas mänsklighetens första feminist, Lilith. Är helt fascinerad av den här kvinnan. Ska banne mig döpa min framtida eventuella dotter till Lilith! :D

 Lärde mig nämligen igår att det fanns en kvinna i paradiset innan Eva. Enligt legenden så skapade Gud två jämlika människor till sin avbild, Adam och Lilith. Men Lilith kunde inte gå med på kraven på underkastelse och på att underkuvas av Adam och av Gud så hon flydde.(HELL YEAH!!) Gud sände änglar till henne för att försöka övetala henne att återvända, men hon vägrade. Så Gud skapade en ny kvinna åt Adam. Den här gången från Adams revben och inte som en avblid av Gud. Därför blev hon mer foglig än sin föregångerska.

Lilith blev nu enligt den krista mystiken gjord till demon. Hon var en kvinnan som patriarkatet inte kunde styra och hennes straff blev att framställas som en demonisk och farlig kvinna.

Jag hade aldrig hört talas om Lilith och nu förstår jag ju varför. Gubbana som satt och skrev ihop biblen kunde ju omöjligt ha med berättelsen om en kvinna som kräver självständigthet och vägrar underkuvas av män. Nä, fram med fogliga Eva! Annars kan ju kvinnorna i samhället få för sig konstiga idéer... Och OM nu någon skulle höra talas om denna Lilith så säger vi att hon var demon och stod i allians med Lucifer.

Det här är första gången som en kvinna fördrivs och förtalas på grund av att hon bryter mot patriarkatets normer och regler. Men absolut inte den sista...



Kommentarer
Postat av: Svanström

Ja, just ja. Och skapelseberättelsen är ju sann...

2010-10-21 @ 14:15:18
Postat av: Josabetth

Det har jag inte sagt att den är heller. Skapelseberättelsen får man tycka precis vad man vill om. Poängen, som du tydligen missade, var att framhäva och tydliggöra hur starka självständiga kvinnor eller berättelser om dem blir behandlade av den rådande könsmaktsordningen i samhället.

2010-10-21 @ 23:24:57
Postat av: Lilitha

Haha...vad kul. Ja Lilith är verkligen en intressant varelse/kvinna. Kram Lilitha

2010-12-14 @ 23:47:35
URL: http://lilitha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0